Stiti jocul propus de National Geographic, in care participantii trebuia sa aleaga dintre pozele a doua femei pe cea care li se parea mai atractiva, iar apoi sa justifice alegerea? Inainte sa va spunem deznodamantul, va invitam sa faceti si voi testul. Dureaza mai putin de un minut, cu tot cu explicatie: smiley http://channel.nationalgeographic.com/channel/brain-games/videos/choice-blindness/

Ce s-a intamplat cu majoritatea participantilor? Au ajuns sa gaseasca motive pentru a justifica o alegere pe care n-o facusera initial. Asa functioneaza creierul nostru. Atunci cand trebuie sa ne justificam alegerile, gasim intotdeauna lucruri de spus.
Motivele pe care le oferim nu sunt intotdeauna cele care ne determina sa alegem ceea ce alegem. In cercetarea de piata, ne asumam acest fapt si gasim solutii de a vedea dincolo de suprafata lucrurilor pe care oamenii le spun. Cautam emotiile si motivatiile adevarate care ne determina sa alegem o anumita categorie sau marca.

Fie ca ii spunem Censydium, Cencydiam sau Censydiem, trebuie sa recunoastem ca Censydiam (CENter of SYstematic DIAgnostics in Marketing) este cel mai faimos instrument de cercetare motivationala din lume. Censydiam a dat tonul metodelor de a afla ceea ce simt si cred consumatorii nostri fara a-i intreba direct. La baza Censydiam stau doua principii care fac acest instrument unic in eficienta sa:
• Emotiile care ii determina pe oameni sa aleaga sunt profund inradacinate. Prin urmare, avem nevoie de o abordare la fel de profunda pentru a le intelege si traduce in limbaj de marketer. Ipsos este singura agentie de cercetare care se bucura de o echipa de moderatori acreditati in tehnicile si analiza cercetarii motivationale, de catre Institutul Censydiam din Belgia.
• Conectam informatiile obtinute din cercetare si rezultatele de business, pentru a obtine un real avantaj competitiv. Marketeri si cercetatori deopotriva au incercat ani de-a randul sa gaseasca veriga lipsa in conexiunea dintre predictori ai comportamentului, pe de o parte, si comportamentul real de cumparare sau consum, pe de alta parte. Noi am gasit raspunsul sub forma unui indicator de valoare capitalizata a  marcii: Attitudinal Equity.  Validat, in egala masura in mediul academic (Journal of Marketing Research), cat si in mediul de afaceri (prin testare in randul a zeci de categorii, in zeci de tari - inclusiv in Romania), modelul si-a dovedit eficienta in primul rand printr-o stransa legatura fata de cotele de piata.
Astfel, Censydiam pune in legatura directa ‘cutia neagra’ a deciziilor de cumparare si consum, si  indicatorii esentiali  dupa care se ghideaza managerii oricarei companii.

Censydiam are o istorie impresionanta atat pe piata globala cat si pe piata romaneasca, fiind instrumentul de cercetare care a stat la baza piramidei a numeroase marci de succes.

In anul 2012, Ipsos a introdus cu mandrie noul Censydiam modular. Module diferite raspund unor obiective de business diferite:

Censydiam
Market Structure
Censydiam
Brand Positioner
Censydiam
Motivation Landscape
Censydiam
Monitor
Censydiam
Activation

Market Structure ne arata piata din perspectiva consumatorului, ajutandu-ne sa intelegem ce anume concureaza cu ce.
Aceasta ne-a ajutat atunci cand un client de pe piata de ciocolata a venit la noi sa ne intrebe in ce masura isi poate extinde portofoliul in categoria mixuri de cafea.
Ce stim despre cafea este ca ne vorbeste despre apartenenta: conexiunea profunda si momentul intim impartasit cu cineva drag. Dar ce anume ii poate oferi ciocolata acestei categorii?
De asemenea, ne-am pus intrebarea si invers: ce valente primeste o marca de ciocolata atunci cand se asociaza cu cafeaua?

Brand Positioner ne indica cea mai eficienta ruta pentru a optimiza pozitionarea marcii noastre.
Aceasta ne-a ajutat atunci cand clientul nostru, o agentie de turism, a dorit sa-si repozitioneze principalul brand – croazierele de lux. Am identificat aspectele functionale si emotionale care trebuie imbunatatite, impreuna cu indicii de comunicare si identitate vizuala. Croazierele sunt un produs de lux, corect? Nu chiar. Censydiam ne-a ajutat sa intelegem care este de fapt target-ul acestui tip de serviciu si cum poate fi atins el.

Motivation Landscape ne ajuta sa descoperim motivatia fundamentala care il determina pe consumator sa aleaga categoria noastra in detrimentul altora.  
Clientul nostru, un producator de detergenti, punea foarte mult efort in imbunatatirea constanta a produselor sale, lansand periodic noi versiuni. Dar totusi nu reusea sa stabileasca o relatie emotionala intre marca si consumatorii sai.
Cercetarea l-a ajutat pe client sa inteleaga rolul “gospodinei” si cat de important este pentru femeile romance sa-si asume acest rol si sa-l indeplineasca cu succes. Aceasta  a dus la o pozitionare emotionala, prin care marca s-a conectat cu nevoia gospodinei din Romania de a proteja si de a avea grija de cei dragi.
Censydiam Monitor urmareste modul in care se modifica perceptiile consumatorilor odata cu schimbarea strategiei. De asemenea, ajuta la optimizarea investitiilor de marketing.
Este instrumentul prin care monitorizam piata iaurturilor, dupa ce un Censydiam Market Structure complet ne-a ajutat sa construim o politica de portofoliu coerenta si eficienta.

Censydiam Activation transforma insight-urile in actiuni strategice si tactice.
Dupa fiecare studiu Censydiam, noi recomandam un workshop prin care sa activam rezultatele.
Ca atunci cand, in urma unui workshop, am ajutat clientul nostru de pe piata serviciilor TV sa aduca la viata segmentele pe care le-am identificat.

In rezumat, eficienta Censydiam in actiune: